X MAGAZÍN | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6/7 | 8. | 9. | číslo

Nevěřte nikomu, pane Muldere

Je poslední týden natáčení filmu Akta X a na place to skutečně smrdí. Absolutně to tu páchne, okolo židle režiséra Roba Bowmana (38), který také režíroval 25 epizod seriálu. Bojuje totiž se špatnou kombinací vyčerpání a chřipky. Chrchlá a smrká tolik,že by se z jeho hlenů dala vytvořit úplně nová nestvůra pro seriál. Poté, co prošel obvyklou kúrou pití pomerančového džusu, prosí asistenta, aby mu donesl nějakou zdravou stravu, něco homeopatického; když otvírá kapsli hnusné tekutiny, která vypadá jako lepkavý tabákový džus, vychází z ní smrad horší než je průměrná epizoda seriálu „Správná Susan“.

„Uff, proboha!“říká Duchovny ze vzdálenosti pár metrů a zakrývá si nos rukávem kabátu FBI. Duchovny se připravuje na další záběr, ve kterém se musí naklonit přes velmi hlubokou jámu ve sněhu a pokusit se zachránit svou partnerku. Ve skutečnosti je horký srpnový den ve studiích Twentieth Century Fox a tak zápach Bowmanova léku rychle prostupuje horkým vzduchem.
„Omlouvám se,“ kuňká Bowman. „Prostě to natočíme a mě si nevšímejte, ok?“ Všichni zaujímají svá místa, Bowman nahlíží do hledáčku kamery, Duchovny si lehá na břicho a natahuje se do jámy, Andersonová vzhlíží nahoru. Na její tváři vidíme typický pohled Scullyové, když je v nesnázích. „Mám tě!“říká Mulder, i když to tak rozhodně nevypadá. Natahují k sobě ruce, jejich prsty se téměř dotýkají, vypadá to trochu jako arktická verze Sixtinské kaple a pak...
„Střih! To je všechno,“říká Bowman. „Nebo ještě jednou?“
„No, možná ještě jednou?“ říká hlas z šera. Je to Chris Carter, Bůh Akt X - tvůrce, producent, scénárista, jedenačtyřicátník a nositel blonďaté surfařské kštice. Přeje si ještě jeden záběr. Všichni na scéně si povzdechnou a herci opět přecházejí na svá místa. „Mám tě!“ opakuje Mulder. A je to. Bowman smrká, Carter se usmívá. Všichni šťastně odcházejí ze ztemnělé scény do losangeleského slunečného odpoledne, kde na ně čeká auto, ve kterém je nabízena pouze studená káva.

„Včera nás navštívili James Cameron a Leonardo DiCaprio, jenom aby nás pozdravili,“ říká Duchovny. „Tohle studio je to samé, ve kterém natáčeli Titanic. Cameron říkal, že tam, kde je naše díra ve sněhu, byl před pár měsíci zatopený salónek.“ Říkal Cameron něco o filmu Akta X? „Řekl, hodně štěstí, a že se vsadí, že donutil Kate Winsletovou křičet ve svém filmu mnohem víc než křičí Gillian v tom našem.“
Gillian Andersonová se hihňá, když jí to řeknou. „Má pravdu,“říká vesele. „Scullyová se v tomhle filmu dostane do spousty zlého. Ale je to hlavně Fox, kdo se dostává do potíží.“.
Ne že by nám o filmu něco řekla. Tajemství okolo filmu Akta X je jeho velkým plus, stejně jako v případě seriálu. Carter dělá pouze zcela neurčité, obecné náznaky, ze kterých není vůbec nic poznat: „Nemohu vám prozradit děj, prostě nemůžu - to je moje trumfové eso, prvek překvapení. Ale obsahuje všechny prvky mytologie seriálu. Chci dát šanci dát velké odpovědi na velké otázky, které vznikaly za pět let jeho trvání. Je to šance explodovat příběh tak, že až kousky dopadnou na zem, dá to novou šťávu prošestou sérii.“

Film Akta X je hlavní zbraní studia 20th Century Fox ve válce proti ostatním letním kasovním trhákům. Drtivý dopad a Godzilla měly ohromující nástup, avšak negativní recenze; jejich krátké úspěchy mohou unavit publikum od velkých, avšak prázdných letních filmů. To by mohlo připravit Aktům X - velkému filmu plnému nápadů, a inteligentních efektů - triumf pro studio. Bill Mechanic, ředitel Fox Filmed Entertainment, spoléhá na to, že na premiérový víkend přijde 20 miliónů každotýdenních diváků, a že se také několikrát vrátí, aby si vychutnali nejlepší části. Doufá také,že do kina dostane i lidi, kteří seriál nesledují. „Nesledoval jsem seriál pravidelně,“říká Mechanic. „A jak jsme začali točit film, přestal jsem se dívat úplně. Chtěl jsem film vidět zcela bez znalosti předchozího děje, stejně jako běžný divák. Když tomu budu rozumět já, tak to pochopí každý. A to se nám povedlo: není to film jenom pro fanoušky, ale pro všechny.“
„Film přiláká nové diváky a zároveň neurazí ty současné,“ říká Carter. Koproducent Frank Spotnitz, který s Carterem vytvořil základní děj filmu před rokem a půl během osmi dní na Havaji říká,že film je „dobrodružný příběh s politickým podtextem, jako ‚Pohled společnosti Paralax‘“.

Budoucnost, se kterou musí Mulder a Scullyová bojovat začíná v daleké minulosti - asi 35 000 let př. n. l. Tam poprvé zahlédneme stvoření obsahující tajemnoučernou krev, známou všem fanouškům seriálu. Je to úplně první návštěvník, ten který zahájí to, co Carter ve skrytém textu ze soundtracku nazývá „populací hybridů, kteří se skryjí lidským očím.“ Zjišťování pravdy o kolonistech z vesmíru způsobuje agentům spoustu problémů, stejně jako ostatním aktérům filmu, jako jsou - Lucas Black, který narazí na pravěkého mimozemšťana, Martin Landau, filmová verze informátora a Blythe Dannerové, která hraje vyšetřovatele FBI. Carter říká, že „její role je to, čím by se stala agentka Scullyová, kdyby nebyla přiřazena k Aktům X. Doufám, že si toho lidé všimnou.“ (Zdá se, že Andersonová sama si toho nevšimla. Když se dozvěděla o Carterově poznámce, byla trošku zmatená. „Vážně? Chris to řekl? Tak to si budu muset znovu přečíst scénář.“)

Při návštěvě v losangeleském studiu se reportér prochází dlouhými řadami stojících válců obsazených světle zelenými napůl lidskými, napůl mimozemskými stvořeními. „Stojíte v jednom rameni raketoplánu,“ říká Carter, „a to je všechno co vám řeknu.“ Žádné další otázky. „Někdo může přijít, usmívat se a hezky se tvářit, já mu něco řeknu, on odejde a začne mluvit o tom co tady děláme - je to část hry.“ Jestliže jsou Akta X světem, který si Carter pro sebe vytvořil a který přitáhl milióny ostatních a staly se jim posedlostí, pro hvězdy samotné není tak důležitý. Duchovny to shrnuje: „Je to běžná práce, lidé si toho nevšimnou. Vstanete, osprchujete se, přečtete si noviny, hrajete Muldera.“ „Chtěl bych, aby šestá série byla poslední,“ říká. Sedí ve svém přívěsu, oblečen v šortkách a triku. Na dotaz na možnost přeměny Akt X do série filmů jako Star Trekříká: „Radši bych točil sérii filmů, než každý týden dělat v televizi.“

Duchovny byl rozladěn neúspěchem loňského filmu „Ruce od krve“. „Natočili jsme to za pět týdnů a podle ohlasu to bylo poznat.“, ale stále se snaží o kariéru mimo Akta X. „Dohaduju se s Oliverem Stonem o jeho novém filmu, ale natáčí se vříjnu, takže bychom to museli nějak skloubit“.
Andersonová netrpělivě očekává na ohlas svého nového filmu „The Mighty“, ve kterém má malou, ale důležitou roli alkoholičky z pracující třídy. „Pro mě nastal čas zvednout laťku,“ říká, „abych dokázala, že i televizní herečka může odvést dobrou práci ve filmu. Řekli mi, že jedna z hvězd filmu říkala před castingem, že by nikdy nehrála s televizní herečkou, takže vím, že předsudky stále existují.“ Andersonová neřekla, kdo to řekl. Ve filmu hraje Sharon Stoneová.

Pokud se herci nedívají na film jako na nic jiného, než jako na prodloužení série, hlavní muž za kamerou ano. Bowmanovým cílem bylo převést Akta X na filmové plátno tak, že by vystavěl velké akční scény a zároveň přivedl před kameru známé tváře tak, aby děj chápali i diváci nesledující seriál. „Jde o vybudování atmosféry. Lidé, kteří přijdou do kina nemusí vědět, jak dlouho už Mulder a Scullyová bojují s Kuřákem, ale pokud to natočím správně, poznají od prvního okamžiku, že je to jejich nepřítel.“ Bowman se, stejně jako herci, dívá do budoucnosti. V šesté sérii ještě bude, ale už hledá další projekty. Máte pocit,že přes všechnu tvrdou práci, kterou všichni odvádějí, zůstávají Akta X tím hlavním pouze pro Cartera.
Když se ptáme na to, co je na seriálu tak skvělého, zjistíme, že Akta X jsou skvělým příkladem toho, co filmový kritik a malíř Manny Farber nazývá „termitím uměním“ - „umění, které jde stále kupředu a překračuje své vlastní hranice, nenechává v cestě nic jiného než známky jeho chtivé, pilné a drsnéčinnosti“. Carterovo normální mumlání vzroste vzrušením. „Farber je jeden z mých nejoblíbenějších spisovatelů a umělců! Lidé by mohli udělat spoustu horších věcí než je hledat smysl Akt X.“ A když poukážeme na to, že nebezpečí filmu Akta X je v tom, že naroste do velikosti toho, co Farber posměšně nazýval „velkým sloním uměním“, plným „poznatelných detailů a soucitu“ a „strachu z možného života, drsnosti a hrubosti filmu“, Carter ztichne. „Ano,“ říká konečně. „Ale i když se to stane, doufám, že ten slon šlápne na ty správné lidi.“

Překlad Michaela Křivohlavá