X MAGAZÍN | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6/7 | 8. | 9. | číslo

Ještě jedno KOLO - a mám tě!

Další zajímavý článek od nejlepšího hráče Xfiles karet Aleše Pavelky

Existuje mnoho způsobů jak někomu sdělit určitou informaci. Někdo řekne jen polovinu faktů a nechá ctěného posluchače, aby si zbytek sám domyslel, druhý zvolí tu nejpopulárnější formu a vše zlehčuje. Jiný vyjádří stroze všechna fakta a posluchače tak unudí. Doufám, že to se mi nepovede, neboť X-Files Collectible Card Game je velmi dynamická hra plná zvratů a překvapení.

V zásadě je možné hrát podle dvou druhů pravidel - pro začátečníky a pro pokročilé. Pravidla pro pokročilé jsou o něco složitější, ale na druhou stranu jsou herně rozmanitější, dalším důvod proč hrát právě podle nich je ten, že byly přeloženy do češtiny. Český překlad těchto pravidel pro pokročilé vyšel v časopise Legenda #4/97 a připravuje se k otištění i v některém z příštích čísel X magazínu, bližší informace naleznete také v X magazínu #4/97.

Hra je určena pro dva a více hráčů. Nejběžnější je však hra ve dvou. Každý hráč během hry střídavě představuje stranu Vyšetřující a stranu Konspirační. Vyšetřující strana je tým agentů, který si hráč může téměř libovolně sestavit. Aktivní hráč představuje právě tuto stranu smí hrát pouze aktivní karty, tj. karty s modrým štítem vpravo dole. Každou zahranou kartu musí hráč zaplatit. Cena karty je uvedena na modrém štítu. A čím se platí? Platí se body ze zdrojového banku. Úplně stejným podmínkám je podřízen i konspirátor, své konspirační karty s cenou uvedenou vpravo dole na symbolu červené ruky platí z konspiračního banku.

Pozorný čtenář již jistě přišel na základní funkce každé ze stran. Ano, aktivní hráč s týmem svých agentů se snaží vyšetřit, odhalit protihráčův X-file a on se jeho počínání pokouší mařit. Další kolo se oba hráči ve svých rolích vystřídají.

Aktivní hráč však pouze se svými agenty neprohledává, ale léčí jim zranění, která utrpěli v bojích, přiděluje jim různá vybavení, která si mohou mezi sebou vzájemně vyměňovat a také je strategicky rozmisťuje mezi Kancelář, Pole a Nemocnici. Je zřejmé, že v nemocnici se agenti léčí ze svých zranění, v kanceláři nejčastěji přebírají Vybavení (Equipment) a v Poli odvádějí svoji hlavní činnost, kterou je Vyšetřování. Ta spočívá v porovnávání vlastností daného týmu a požadavků případu a probíhá podle následujícího schématu.

Aktivní hráč zahraje svoji kartu Site, např. Aubrey, MO., aby zjistil motiv protihráčova X-File, k tomu ovšem musí mít tým vyšetřujících agentů znalosti Behavioral 4 a větší. Tuto podmínku plní Agent Fox Mulder a Agent Karen Kosseff, Counselor, neboť oba mají vlastnost Behavioral 3, takže dohromady mají 6. Teď je Mulderův tým na dobré cestě k odhalení motivu. Ale konspirační strana není tak zcela bezmocná. Začíná blufovat pomocí karet Bluff, které mění ku příkladu znalostí požadavky k vyšetření místa, snižují celkové znalostí týmu, nepřipouští agenta vůbec k vyšetřování atp. Vyšetřující straně však také napomáhají Svědkové (Witness). Obě strany pak využívají nečekaných Událostí (Event) ke zlepšení svého postavení. Ke konspirační straně patří i Protivníci (Adversary), kteří mohou zle pošramotit zdraví agentů. Pokud Tým přečká alespoň z části všechny nástrahy a má dostatečné vědomosti, odhalí část X-File. Ve skutečnosti se však ptá na jedno ze čtyř kritérií - Původ, Motiv, Metodu a Výsledek - a protihráč pravdivě odpovědět „Ano“ nebo „Ne“. Příklady vhodných otázek jsou: „Je původ (affiliation) tvého X-File mimozemský (alien)?“ „Je metod násilí (violence)?“ nebo „Je výsledek (result) tvého X-File smrt (death)?“ Nesmíte pokládat otázky jako: „Jaký je tvůj původ?“ nebo „Má tvůj původ šest písmen nebo méně?“

Tento krátký nástin pravidel si již dále musíte rozšířit sami. Hrou a diskusí se svými kamarády tak dosáhnete překvapivých výkonů. Vzhůru za řešením záhadných případů!

Aleš Pavelka