X MAGAZÍN | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6/7 | 8. | 9. | číslo

Báječní muži na mimozemských strojích

Když člověk zkoumá to a ono, narazí na rozmanité věci. Jednou z nich je to, že letadla ve tvaru disku mohou existovat, např. B-2 a F-117. Tato letadla se příležitostně objevují v příbězích o UFO a tak vám může pomoci, když o nich budete něco vědět. (Např. znalost projektu "Avrocar" vám umožní brát s rezervou příběhy o jeho vojenském využití). Letadla ve tvaru disku jsou nejen myslitelná, ale byla už postavena. Informace o B-2 a F-117 jsou volně k dispozici a tak se soustřeďme více na historii. XB-35 - V reakci na možnost porážky Británie v počátečních fázích II. světové války začala US Army Air Force navrhovat letadlo extrémně velkého rozsahu schopné přeletěl ze Severní Ameriky do Německa a zpět a přepravit 10 000 liber bomb. Northrop navrhl XB-35. Tento typ měl 4 motory, každý z nich pohánějící dvě protisměrné tlačné vrtule jako kdyby byla na hřídeli vrtule se šesti listy, ale ve skutečnosti jsou to dvě třílistové vrtule - celkem 8 vrtulí.

Jack Northrop experimentoval s diskovým tvarem od počátku 20. let. V Německu pracovali na témže projektu bratři Hortonové (viz. níže) - konečný vzhled vypadá překvapivě jako XB-35 (ačkoli měl pouze dvě vrtule nebo tryskové motory).

Northropův první prototyp - N-1M (NX283411, přezdívaný "Džíp") byl testován ve vyschlém jezeře Roseman v Mohavské poušti od července 1940 do začátku roku 1942. Měl dvě tlačné vrtule a kabinu pro jednoho pilota. Letadlo mělo rozpětí křídel 38 stop a vážilo 4 000 liber. N-1M absolvoval více než 200 letů při testování různých uspořádání. Jediný N-1M stále existuje, byl uveden do původního stavu a je ve Smithsonian hangáru natřený originální žlutou. Northrop uzavřel kontrakt s oddělením materiálů US AAF na výrobu jednoho XB-35 (rozpětí 172'). Prvním výsledkem tohoto kontraktu byl N-9M funkční model (ač dřevěný) v měřítku 1:3 se dvěma motory a rozpětím 60´, který sloužil jako trenažér. Poprvé úspěšně vzlétl 27. prosince 1942. Byly vyrobeny další tři N-9M a jejich testování (vyschlé jezero Murdoc) bylo ukončeno v říjnu 1944. [Poslední N-9M byla přičinlivě přestavěna muzeem "Planes of Fame" v Chino v Kalifornii]. Jeden N-9M se zřítil během testování.

25. června 1946 byl XB-35 konečně připraven k letu (po nesčetných problémech s vrtulemi) v Hawthorne Field v Kalifornii - na pozemku Northropovy společnosti. XB-35 nyní konkurovala B-36, poválečnému strategickému bombardéru (pro zajímavost - obě letadla měla tlačné motory). Jejich první let vedl z Hawthorne do Murdoc Dry Lake (později pojmenovaný Edwards AFB) pro další testování. XB-35 převážel 15 členů posádky a 20 strojních pušek pro obranu. Přestože jeho konkurenční B-36 byl pomalejší, měl větší zásobníky bomb a tudíž byl schopen přepravovat gigantické atomové bomby.

Pokusy zjednodušit vrtulový systém byly všeobecně neúspěšné. Northrop se rozhodl nahradit vrtule osmi tryskovými motory a pokračoval v práci na letadle, přejmenovaném na YB-49. Pouze dva XB-35 byly dokončeny, ten druhý poprvé vzlétl 26. června 1947. Martin Corp. pracoval na YB-35, jehož jediný stroj vzlétl 15. května 1948 (americká firma AMT nedávno vydala model X/YB-35 v měřítku 1:72).

YB-49 - Problémy s výkonem, které měl XB-35 zcela vymizely při použití tryskových motorů, které však bohužel snížily dosah letadla, takže se nedal využít jako strategický bombardér (tankování ve vzduchu nebylo v té době proveditelné).

Druhý vyrobený YB-49 poprvé vzlétl 21. října 1947, řízen majorem Robertem Cardinasem, testovacím pilotem US Air Force, který byl přidělen k Northropovu programu (tj. Northrop si ponechal kontrolu, ale vojenští testovací piloti byli promícháni s jeho vlastními). 26. dubna 1948 letěl YB-49 4 000 mil s užitečným zatížením 10 000 liber okružní trasu mezi Phoenixem a San Franciscem.

Dokončení v tištěné verzi.