|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
X MAGAZÍN | | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6/7 | 8. | 9. | číslo |
Báječní muži na mimozemských strojích
Jack Northrop experimentoval s diskovým tvarem od počátku 20. let. V Německu pracovali na témže projektu bratři Hortonové (viz. níže) - konečný vzhled vypadá překvapivě jako XB-35 (ačkoli měl pouze dvě vrtule nebo tryskové motory).
25. června 1946 byl XB-35 konečně připraven k letu (po nesčetných problémech s vrtulemi) v Hawthorne Field v Kalifornii - na pozemku Northropovy společnosti. XB-35 nyní konkurovala B-36, poválečnému strategickému bombardéru (pro zajímavost - obě letadla měla tlačné motory). Jejich první let vedl z Hawthorne do Murdoc Dry Lake (později pojmenovaný Edwards AFB) pro další testování. XB-35 převážel 15 členů posádky a 20 strojních pušek pro obranu. Přestože jeho konkurenční B-36 byl pomalejší, měl větší zásobníky bomb a tudíž byl schopen přepravovat gigantické atomové bomby. Pokusy zjednodušit vrtulový systém byly všeobecně neúspěšné. Northrop se rozhodl nahradit vrtule osmi tryskovými motory a pokračoval v práci na letadle, přejmenovaném na YB-49. Pouze dva XB-35 byly dokončeny, ten druhý poprvé vzlétl 26. června 1947. Martin Corp. pracoval na YB-35, jehož jediný stroj vzlétl 15. května 1948 (americká firma AMT nedávno vydala model X/YB-35 v měřítku 1:72). YB-49 - Problémy s výkonem, které měl XB-35 zcela vymizely při použití tryskových motorů, které však bohužel snížily dosah letadla, takže se nedal využít jako strategický bombardér (tankování ve vzduchu nebylo v té době proveditelné). Druhý vyrobený YB-49 poprvé vzlétl 21. října 1947, řízen majorem Robertem Cardinasem, testovacím pilotem US Air Force, který byl přidělen k Northropovu programu (tj. Northrop si ponechal kontrolu, ale vojenští testovací piloti byli promícháni s jeho vlastními). 26. dubna 1948 letěl YB-49 4 000 mil s užitečným zatížením 10 000 liber okružní trasu mezi Phoenixem a San Franciscem. Dokončení v tištěné verzi. |