X MAGAZÍN | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6/7 | 8. | 9. | číslo

Kolonie a Konečná hra

Věž ponorky prolamuje led 15 stop do studeného arktického vzduchu, obklopena kolem dokola, kam až oko dohlédne, rozprostírajícími se ledovými pláněmi a siluetami proti mlhavému měsíčnímu svitu, naplněného pocity úzkosti a údivu, zlověstného tušení něčeho až za hranicemi lidského chápání. Znamená to, že Pilot vetřelec má v úmyslu použít této ponorky k návratu na vesmírnou loď vzdálenou na míle daleko pod ledovým příkrovem? Odpověď zní ano, ale prvně se musí Pilot zbavit neúprosného pronásledovatele, speciální agenta FBI Foxe Muldera, který zoufale chce znát odpověď na hlavní otázku svého života, kde je jeho unesená sestra.

Vše je úžasná iluze. Věž ponorky rýsující se do ledového vzduchu, mlhy a celkového ponoření do reality tohoto nekonečného polárního území, konfrontací mezi Mulderem a Pilotem v Aktech X dílech Kolonie a Konečná hra. Tato stavba zabírá každý centimetr studií 5 vancouverských North Shore, studií pronajmutých speciálně pro tuto epizodu. Členy personálu se to zde hemží a jsou zde také k vidění herci Brian Thompson a David Duchovny, kteří ztvárnili Pilota a agenta Foxe Muldera. Vlastně hlavní záběry pro Konečnou hru byly dokončeny den předtím. Kromě toho druhá část štábu pracuje nad snímky, kde se Mulder zbavuje pout a Pilot je jím v ponorce pronásledován.

Věž ponorky se stává předmětem obdivu celého produkčního personálu. Je postavena na hydraulice, aby byla schopna sestoupit pár stop pod podlahu jeviště a je zařízena tak, aby se její kormidla mohla natáčet z horizontální do vertikální polohy (Tento efekt nahání jednomu členu personálu strach v momentě, kdy se Mulder snaží v poslední chvíli odvalit z dosahu klesajícího kormidla). Věž se rozsvítí jako zlověstný vánoční stromek v tomto velkém vizuálním dramatu.

Původní scénář epizod Kolonie a Konečná hra byly rozdílné a až později je tvůrce seriálu Chris Carter přepracoval podle své představy. Byl fascinován věží ponorky prolamující se skrz led. „Myslel jsem si, že bychom mohli udělat něco jako podvodní UFO a vše realizovat na podobu ponorky," okomentoval to Chris. „Minulý rok jsem požádal štáb, aby mi našli zamrzlé jezero, kde bychom mohli ponořit řiditelnou věž." „Nenašli jsme nic, nenašli jsme žádný způsob jak to zajistit," tvrdil štáb. „Přes léto jsem přemýšlel, jak to udělat, aby se scéna odehrála jako v prostředí severního pólu. Nakonec jsem přišel s jakýmsi nápadem a potřeboval jsem vidět jak se nato budou tvářit lidé, kterým se to zdálo nemožné. Tvrdili mi, že nemohu udělat otáčející se kormidla věže, hlavně z finačních a technických důvodů."

„Ponorka byla úspěšnou demonstrací toho, co může oddělení speciálních efektů zvládnout," řekl režisér Konečné hry Rob Bowman.

Dokončení v tištěné verzi.

pro X magazín přeložil Tomáš Bobala