X MAGAZÍN | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6/7 | 8. | 9. | číslo

CHRIS CARTER - TOTO JE MOJE PRÁCE

Je chvíle po sedmé hodině ranní, úterý na konci ledna. Týden poté, co byla Akta X nominována na Zlatý Glóbus (Golden Globe) za nejlepší drama roku 1995, ale z ruchu v kanceláři tvůrce Chrise Cartera můžeme poznat, že Carter ani producenti neusnuli na vavřínech. Carterův přízemní dům je trochu přeplněn jeho asistenty, dvěma herci čekajícími na zkoušku, ženou, která se po telefonu snaží sehnat dalšího herce s reportérem. Jeden ze scénáristu právě opouští Carterovu kancelář a odchází do mírné kalifornské noci. Zrovna mu skončil patnáctihodinový pracovní den v produkční společnosti tvůrce Chrise Cartera. Klimatizovaná kancelář je mírně naplněna moderním zařízením, knihovny jsou plné knih o UFO, záhadách a statickým materiálem Americké psychiatrické organizace. Na stole je zapnutý laptop. “Tohle je moje práce,” říká Carter zdravící se s hosty a pohlíží na monitor počítače. “Obvykle si ráno přečtu noviny a jdu do kanceláře. Občas jsem ve Vancouveru, ale když jsem zde, většinou sedím tady a pracuji na počítači. Mnoho výkonných tvůrců nepíše scénáře, tak jako já. Většina z nich si je vypůjčí odjinud a pak je přepisují, nebo pracují se scénáristy.” Po pravdě řečeno, Carter dělá mnohem více, než že píše scénáře, čte noviny a sleduje editování. Jeho práce zahrnuje šou v každém ohledu od počátečního sestavení scény až po závěrečné úpravy. Koproducent Paul Rabwin, který ovládl postavy ze Star Treku říká: “Mám za sebou 25 let jako producent, spisovatel a režisér, který se naučil zlepšovat svou práci. Nakonec mám příležitost pracovat s tvůrcem, který dává do každé epizody hodně své práce. Pracoval jsem krátce s Genem Roddenberym (tvůrce Star Treku - pozn. red.), který je mu v tomto trochu podobný. Nicméně Carter je více energický a má větší závěrečné slovo.”

Carter přiznává, že jeho puntičkaření s detaily přivádí jeho zaměstnance k šílenství. “Myslím si, že mám něco od přírody, co rozvíjí moje přání dotáhnout vše k dokonalosti a snažím se to dodržet u každé epizody. Chci, aby vše bylo perfektní. Chci vědět, že je to nejlepší, co můžeme vidět, to nejlepší, co můžeme slyšet. Že zde účinkují nejlepší herci a že se snažíme o provedení nejlepších scén. Mnoho z těchto věcí může být sporných. Musíme se učit z těch scén, které jsou perfektní a zlepšovat další. Tolik výkonných producentů a tvůrců začíná s novou prací a později ztrácejí zájem. Pro mne však je vytváření něčeho nového velmi zajímavé. To první vpadnutí, kdy jsme plni tvořivé energie, pracujeme přesčas, žijeme každým dnem a každou epizodou. A to je to, co dělám a chci dělat.” Carter chtěl vždy u Akt X vyjádřit týmové úsilí. “Skončil jsem existenci jako mluvčí a to je naprosto v pořádku, protože jsem celkově vytvářel šou a měl jsem slovo v mnoha věcech. Ale není pravda, že by všechen úspěch byl mojí zásluhou. David Duchovny a Gillian Andersonová si také zasluhují velikou pochvalu, ale nesmíme zapomínat, že všichni jsme pouze součást jednoho velkého týmu, a že bez týmové spolupráce by seriál nebyl takový jaký je. Hlavou konstrukčního oddělení je Rob Maier. Je to také naše životně důležitá postava. Byl to právě on, kdo našel vhodnou loď na natáčení epizody Dřd Kalm (2X19) a vytvořil interiér ponorky v epizodě Konečná hra (2X17). On, stejně jako jeho výtvarníci odvedli fantastickou práci. Zde je dobře vidět, kolik lidí dělá šou takovou jaká je.”

Carter se narodil v Bellfloweru v Kalifornii a navštěvoval novinářskou školu na California State University v Long Beach. Jako nezávislý novinář cestoval po světě. Zajímal se o surfování a díky němu přispíval do časopisu Surfer magazine, kde také pět let působil jako redaktor. Jeho vstup do světa filmu přišel, když si ho Jeffrey Katzenberg v roce 1985 vybral na tříletou spolupráci. Když Carter přišel k Disneymu, právě se rozjížděl pořad Disney Sunday Movie. Carter dostal nabídku na spolupráci na tomto pořadu. Nabídku přijal a pracoval jako scénárista. U Disneyho dále psal scénář pro pilotní epizody seriálu Cameo by Night a The Nanny, dále působil jako producent u komediálních seriálů Rags to Riches a Brand New Life. V roce 1992 podepsal dohodu s 20th Century - Fox na vytváření nového seriálu a první přišla Akta X. “Během posledních třech let jsem se toho dost naučil,” říká Carter. “Rozvíjel jsem instinkt” a dodává “pro naší práci jsem musel zjistit, co je vhodné, co ne, jaké herce dosadíme a mnoho dalších věcí. Zkušenost je pro mě velká odměna.” Carter si také přiznává stinné stránky své práce. “Nemám žádnou rodinu, přátele, nebo život mimo mojí práci. Ztratil jsem mnoho přátel během natáčení,” a dodává s úsměvem “a nemám také moc čas na surfování.” Otázka, která musí být položena, zní: “Která epizoda vám nahání nejvíce strach?” Carter odpovídá: “Tam za mořem (1X12), moje nejoblíbenější a dále také Calusari (2X21) a Čerstvé kosti (2X16).” Třebaže Carter není věřící, říká, že jako Fox Mulder “chce věřit”. Přijmul za vlastní frázi ze seriálu: “pravda je, když jí chceme věřit.” Sám sebe popisuje jako nábožensky založenou osobu hledající náboženské zážitky a to je to, v co chce věřit. Na konci rozhovoru s Chrisem Carterem, den po odvysílání dílu Anasaziové (2X25), vypadal velmi unaveně. Vzchopil se, až když si sedl ke svému počítači a na on-line terminálu sledoval fantastický ohlas mezi fanoušky. Právě odešel pošťák, který se ještě před chvílí prohýbal pod hromadou korespondence od Carterových fanoušků a ironicky mu poděkoval za zkažený den.